Om de leerstof beter te kunnen opnemen, leren heel wat leraren kinderen op school hoe ze op breinvriendelijke wijze kunnen leren en studeren. Wij als volwassenen verwerken tijdens onze professionele loopbaan ook heel wat informatie. Wist je dat we door op een breinvriendelijke manier informatie te verwerken, we onze efficiëntie gevoelig kunnen verhogen?
De gouden driehoek
Tijdens ons werk, zijn velen onder ons veel bezig met geschreven communicatie: teksten, verslagen, publicaties, boeken, blogs ... Het is vaak de bedoeling dat we daar essentiële informatie uit destilleren om die daarna te houden. Dit kan in 3 stappen:
1. Slimmer en sneller lezen
Enkele eenvoudige oogtips kun je leessnelheid al gevoelig opdrijven. Op de koop toe onthou je meer:
- Gebruik een leeswijzer: je wijsvinger of een pen. Door je tekst die je leest met een leeswijzer te volgen, trek je je ogen vooruit, hou je focus en heb je minder de neiging om terug te springen in de tekst. Door snelheid te maken, raak je ook minder afgeleid.
- Lees in woordengroepen: we beschikken over een periferisch zicht. Toch lezen we meestal woord per woord terwijl woordengroepen meer betekenis hebben. Door lichtjes uit te zoomen en in woordengroepen te lezen, verhogen we onze leesefficiëntie.
- Snij de marges af: de belangrijkste woorden staan niet steeds in het begin of op het einde van een regel. Je hoeft dus niet steeds van begin tot het eind te lezen. Door de marges af te snijden, win je weerom tijd en lees je sneller. Zonder kwaliteitsverlies.
- Ski door je tekst: we hebben de neiging om op het einde van een regel terug naar het begin te gaan. Door de volgende regel achterstevoren te lezen, moet je niet helemaal terug en win je weerom tijd.
Er zijn ook enkele eenvoudige breintips die enorm kunnen helpen bij het verwerken van informatie:
- Surf: scan de tekst die je wil lezen zoals je de krant doorbladert. Zo krijg je een eerste indruk van de sleutelbegrippen en de belangrijkste beelden.
- Activeer je voorkennis: vraag je af wat je al weet van de thema’s die in tekst staan. Door daar bewust en onbewust over na te denken, activeer je al aanwezige kennis bij jezelf. Dit vergemakkelijkt het toevoegen van nieuwe kennis of informatie.
- Zet je turbo op: je gaat met een analoge of digitale markeerstift met hoge snelheid door de tekst, weliswaar niet zo snel als bij het surfen. Je streept hierbij de passages verticaal aan die je interessant vindt en waar je bij een volgende lezing meer aandacht aan wil besteden. De minder interessante passages stip je niet aan.
- Derde lezing: je leest de passages, die je hebt aangestreept, trager , deze die je niet hebt aangevinkt, lees je sneller. Je maakt ondertussen ook aantekeningen en noteert vragen of gedachten die in je opkomen. Zo leer je de informatie kritisch te verwerken en ben je al bezig met hoe je de informatie gaat verankeren.
2. Slimmer en efficiënter informatie opslaan
De informatie breinvriendelijk opslaan, doe je door bij nota’s of schema’s een goed evenwicht te houden tussen ratio en emotie, tussen tekst en beelden. Ons brein houdt niet van woorden alleen. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap over de gelezen tekst. Daarbij komt de essentie van de informatie op één pagina te staan, is er een evenwicht tussen sleutelwoorden en beelden en gaat het van hoofdpunten in het midden naar details aan de buitenkant.
Een mindmap heeft ook nog het voordeel dat je er nadien nog dingen aan toe kunt voegen. Terwijl je de mindmap maakt, neem je de informatie nog eens in je op en zorg je dat deze in het korte termijn geheugen komt.
3. Slim onthouden
Het is belangrijk om informatie ook te verankeren. Anders vergeet je die weer. Informatie die je tot jou neemt, komt in het korte termijn geheugen terecht. Daarna wordt het overgeschreven door nieuwe informatie. De capaciteit van je korte termijn geheugen is immers beperkt.
Om de informatie in je lange termijn geheugen te krijgen, is herhaling nodig. Dus studeren en herhalen zijn belangrijk om informatie en kennis te verankeren. Om informatie goed te verankeren, is het maken van associaties zeer nuttig. Zoals het gebruik van humor, animaties bedenken, dingen uitvergroten of je zintuigen gebruiken. Je kunt ook de informatie ook koppelen aan een metafoor, een verhaal rond de informatie weven, de link leggen met een anekdote of er sterke emoties aan koppelen.
Nog meer weten over je brein slim gebruiken?
We beschikken eigenlijk over drie breinen: een reflexbrein, een bewust brein en een onbewust brein. Door bepaalde taken te automatiseren of te incuberen kun je taken vanuit het bewust brein delegeren aan een van de andere twee breinen en zo efficiënter. In deze blog lees je er uitgebreid over.
Wil je graag hierover graag een workshop of een opleiding boeken, contacteer dan Dirk op 0474/949448 of mail naar dirk@dirkdeboe.be