Donaldson - Nieuwe ideeën ontwikkelen en baanbrekende concepten realiseren

donaldson.jpeg

In plaats van een top-down process rondom het groeien van de business, heeft Donaldson gekozen om bottom-up te werken. Het bedrijf wil haar medewerkers actief betrekken bij het bedenken van ideeën als ook het opstellen van de gerelateerde business plannen en de realisatie ervan.

Van brainstorm tot presentatie businesscase

Om het creatief denken te stimuleren heb ik een aantal trainingen gegeven waarin verschillende tools/processen werden aangereikt en toegepast op een reële situatie. Daarnaast heb ik ook het proces ondersteund om tot een selectie van ideeën te komen die de organisatie door een full-week Innovation Development process wilde laten gaan.

Tijdens deze week vertaalden de deelnemers hun ideeën naar concrete business plannen. Ik daagde hen daarbij uit om niet te snel tevreden te zijn en hun idee kritisch te bekijken en te verbeteren. Een designer bracht de concepten tot leven via mooie schetsen. 

 

Ik coachte de teams ook om hun ideeën op een overtuigende manier aan elkaar te presenteren. Via tussentijdse pitches stelden de teams hun concepten aan elkaar voor en maakten ze de voorstellen met elkaars feedback sterker. Ik hielp de verschillende teams bij het bouwen van een businesscase en de presentatie van de finale concepten aan het management.

Blue Ocean Room

Door dit proces kwamen een aantal kleinere ideeën tot stand zoals een ruimte waar medewerkers kunnen brainstormen over nieuwe ideeën en prototypes kunnen maken. Om tot breakthroughs te komen is een ideeënforum opgezet. Daarnaast werden er bij elke innovatieweek telkens vier businessconcepten uitgewerkt waarvan enkele momenteel in Donaldson verder worden ontwikkeld.

Zo heeft Donaldson de samenwerking ervaren

Dirk zijn inzichten over innovatie en hoe dit toe te passen, heeft ons geïnspireerd in ons eigen innovatieverhaal. Dirk heeft een zeer pragmatische aanpak en voelt zeer goed aan wat past binnen onze organisatie. Daarnaast heeft hij een sterke kwaliteit om mensen te enthousiasmeren, out of the box te laten denken en vervolgens het ook weer binnen de juiste kaders te brengen. Nog steeds zijn we in contact over hoe wij het innovatieproces kunnen optimaliseren
— Grietje Stokje, Talent Manager Donaldson EMEA

Ook concreet aan de slag met creatieve ideeën?

Laten we afspreken!
Stuur me een e-mail dirk@dirkdeboe.be of bel +32 474 94 94 48