8 tegendraadse adviezen om creativiteit in waarde om te zetten

Heel wat ondernemers lopen rond met creatieve ideeën en weten die ook in de praktijk te brengen. Maar ze slagen er niet altijd om er ook waarde mee te creëren. Hoe zorg je dat je creatieve ideeën ook opbrengen?

  1. Vlieg als een arend op je prooi af

Als mensen overtuigd zijn van hun idee, dan proberen ze hun klanten te overtuigen van de meerwaarde ervan. Als je een idee hebt, is het nuttig om een stapje terug te zetten en je toekomstige klant eerst beter te leren kennen. Hoe gebruikt je klant een bepaald product of dienst? Wat stoort hem aan de huidige? Waarvan wordt hij enthousiast? Om daarna pas je idee verder uit te werken. Via prototypes in allerhande vormen, kan je de reactie van de klant erop te weten komen. En zo je idee gericht bijsturen. Hanteer eerder een pull dan een push strategie in de benadering van je klanten.

Observeer je toekomstige klanten

2) Leg een bom onder je idee ...

Ook al ben je heel overtuigd van je idee en ga je snel vooruit, leun toch eens achterover. Hou je idee eens goed tegen het licht, bijvoorbeeld door er het business model canvas op los te laten.

BUSINESS MODEL CANVAS.png

Bovenstaande bouwstenen vormen samen met een SWOT, marktanalyse,  concurrentieonderzoek en communicatiestrategie de basis voor je ondernemingsplan.

Verdubbel de kosten en halveer de opbrengst. Is de balans is nog altijd positief? Ga dan voor je idee.

3) Doe wat wijn in je water!

Als creatieve ondernemer wil je natuurlijk alleen datgene doen wat je graag doet. In het begin zal je misschien wat water in je wijn moeten doen. Maar liefst niet te veel. Neem daarom snel de tijd om je missie duidelijk te formuleren: wat is de hogere doelstelling van je onderneming? Welke activiteiten wil je doen? Welke activiteiten passen er niet in? Krijg je een nieuwe vraag of kruist een opportuniteit je pad, dan heb je een filter om te bepalen of het rijmt met je hoger doel. Zo ja, ga er voor. Zo neen, weiger beleefd.

Zorg dat je op termijn meer wijn dan water kan drinken.

4) Begraaf al je intenties!

Mensen lopen vaak met veel intenties rond maar weten ze niet altijd in acties om te zetten. Zet daarom al je intenties eens op een rijtje en maak een keuze: doen of niet doen. Kies je voor het eerste, dan neem je de stappen die nodig zijn om de intentie te realiseren. Beslis je om het niet te doen, dan neem je er afscheid van. Is er toch een intentie die je later nog wil realiseren, noteer ze en haal ze zo weg uit je gedachten. Zo maak je je hoofd weer vrij en kan je focussen.

Beslissen wat je niet gaat doen, is even belangrijk dan wat je wel gaat doen

5) Geraak verslaafd aan backburners!

Veel boeken gaan over hoe je ideeën bedenkt, weinig over hoe je ze realiseert. Making Ideas Happen van Scott Belsky is een van de uitzonderingen. Volgens de auteur kan je alles in projecten indelen en daarbij drie categorieën aanhouden. Eerst zijn er concrete acties die je direct vooruithelpen. Daarnaast zijn er referenties (memo's, nota's, manuals, websites en gesprekken). Tot slot zijn er ook nog backburners: dit zijn nog geen actiepunten maar kunnen het later wel worden. Ga regelmatig door je actiepunten, referenties en backburners. Kies er eentje uit en realiseer het. Belangrijk hierbij is inspiratie om kunnen denken tot iets wat voor jou of je onderneming werkt. En de discipline hebben om het uit te voeren.  

Scheid je nota’s van je actiepunten

6) Leg je idee in een kluis!

Heel wat ondernemers denken dat ze het ei van Columbus hebben gevonden. Dus zijn ze heel voorzichtig met hun idee en praten er met niet te veel mensen over. Het idee is slechts de eerste stap. Het vergt hard werk en geluk om het in de praktijk te brengen. Praat veel over je idee met andere mensen. Door telkens de zwakke plekken bloot te leggen, maak je het sterker. Eigenlijk is elk gesprek over je idee een verkoopgesprek. Door het idee elke keer bij te sturen en het goed uit te voeren, maak je het tot een succes. Mits je maar hard en slim werkt. En zo het nodige geluk afdwingt.

Het is arrogant om te denken dat anderen jouw super idee gaan pikken.

7) Schreeuw het van de daken!

Er zijn ondernemers die zitten te wachten op telefoons die nooit komen. Het is belangrijk om je naam en reputatie te vestigen zonder je eigen naam en faam te overschatten. Een goede website en een wekelijkse nieuwsbrief staan niet garant voor succes. Mensen moeten weten wat je te bieden hebt. Het blijft cruciaal om te bellen en om mensen fysiek te ontmoeten. Mensen doen zaken met mensen die ze kennen. Of die ze al een keer bezig hebben gezien hebben. Op heel wat vergaderingen of tijdens gesprekken wordt vaak de vraag gesteld: ‘Zeg, ken jij iemand die ….?’. Zorg dan dat jouw naam of firma genoemd wordt

Zorg dat je je elevator pitch altijd klaar hebt

8) Blijf altijd plakken bij je klant!


Eens het idee verder is uitgerijpt, is het tijd om er mee naar je klant te trekken. Als je bij de klant binnen komt, kijkt hij naar jou in drie stappen. Eerst als persoon. Kent hij je niet, dan vormt hij zich snel een eerste indruk. Kent hij je uit een vorige ontmoeting, dan zal hij zich die indruk voor de geest halen. De volgende stap is de manier waarop je het idee presenteert. Pas op de derde plaats komt het idee zelf. Weet dat, als de eerste twee stappen niet goed zitten, je klant niet eens meer verder luistert.


Eerst ‘wie’, daarna ‘hoe’, dan pas ‘wat’