Een leraar besloot om eens naakt te gaan zwemmen. Toen hij uit het water kwam en zich af wou drogen, kwamen enkele van zijn studentes voorbij. De leraar hield snel zijn handdoek voor zijn hoofd tot zijn leerlingen uit het zicht verdwenen waren. Niet herkend worden als naaktzwemmer vond hij belangrijker dan dat ze zijn geslacht zagen.
Zet het op zijn kop
Bij glazen flessen ketchup, was het vaak lastig om de tomatensaus uit de fles te krijgen. Zeker naarmate er minder ketchup in de fles was. Gebruikers gingen dan op de bodem van de fles slaan om er de saus sneller uit te krijgen. Het duurde tot 2002 tot een fabrikant de fles reeds van bij de productie omkeerde. De zwaartekracht kon zo zijn werk doen terwijl gebruikers geen ketchup nodig hadden. Het idee was zo succesvol dat shampoo, gel en tandpasta snel volgden. Een gelijkaardig probleem deed zich voor bij ambulances. Bestuurders van auto’s die voor een ziekenwagen uit reden, konden in hun achteruitkijkspiegel moeilijk de letters op de voorkant van een naderende ambulance lezen en zich daardoor moeilijker tijdig aan de kant zetten. Door het woord ‘ambulance’ in spiegelbeeld te plaatsen, werd dit probleem opgelost.
Bekijk het eens van de andere kant
Toen de Berlijns muur viel, namen alle journalisten foto’s vanuit de westkant. Er was maar één die het omgekeerde deed: foto’s nemen vanuit de oostkant. Die waren speciaal. De omkering hoeft dus niet altijd letterlijk te zijn. Je kan bijvoorbeeld ook de volgorde van het proces omkeren. Zoals in een vliegtuig waar de cabinedruk wegvalt en waar de zuurstofmaskers naar beneden vallen. Moeders met kinderen gaan instinctief eerst hun kinderen helpen. Terwijl het veiliger is om eerst zelf een masker aan te doen. Zo kan een onderneming in productie al jaren bepaalde processtappen volgen. Terwijl door omkering van twee stappen soms meer rendement of kwaliteit kan gehaald worden.
Omkeren als brainstormtechniek
De omkering komt er vaak door observatie. Maar je kan ze ook als brainstormtechniek toepassen. Door je uitdaging te formuleren en deze daarna om te keren:
‘Hoe kunnen leidinggevenden hun medewerkers beter motiveren?’
wordt dan …
‘Hoe kunnen medewerkers hun leidinggevenden beter motiveren?’
‘Hoe kunnen we onze klanten beter bereiken?’
wordt dan …
‘Hoe kunnen onze klanten ons beter bereiken?’