Succesfactoren voor een ideeënforum (2/2)

In een eerdere blog had ik het over zes factoren die belangrijk zijn voor een succesvol ideeënforum in je onderneming. In deze blog behandel ik zes andere factoren die je kunnen helpen om ideeën naar de streep te brengen.

Innovatietrechter.png

Ideeën leren verkopen

Ideeën lopen in een organisatie op zijn minst twee keer de kans om afgeschoten te worden. Bij het prille begin via ‘ja maar’ gedrag. Een tweede keer wanneer medewerkers hun uitgewerkt idee aan de man willen brengen. Veel ideeën zijn goed maar worden slecht verkocht. Zo kwam een collega ooit zijn idee presenteren. Prima idee maar slecht gebracht. Gelukkig konden wij ons oordeel uitstellen. We gaven hem tips om zijn idee beter te pitchen. Een week later gingen we weer bij hem langs . Hij bracht het idee opnieuw. Het was al een stuk beter. Na enkele coachings presenteerde hij zijn idee succesvol aan collega’s en leidinggevenden. Terwijl ze de eerste versie van zijn idee waarschijnlijk hadden afgekraakt.

Op zoek naar kampioenen

Het vuur erin houden is niet eenvoudig. Daarvoor heb je kampioenen nodig die goed zijn in het observeren, coachen en bijsturen. Trekkers die het forum weer in gang duwen als het stilvalt. Die andere mensen kunnen enthousiasmeren, erin geloven en die niet opgeven. Ze zien het ideeënforum niet als een taak maar als een manier om innovatie in de organisatie te stimuleren. En dat zijn niet altijd leidinggevenden. Ga op zoek naar collega’s die zoiets kunnen en willen doen.

Steun van MT, HR en teamleiders

Toen we destijds bij Philips aan ons ideeënforum begonnen, wilden we er een van de commerciële collega’s bij. ‘Enkel als de leiding er achter staat’, zei die. En gelijk had hij. Zonder hun steun lukt het niet. Soms moet je die ook afdwingen. Teamleiders hebben immers meer dan genoeg werk,. Een ideeënforum is vaak het minste van hun zorgen. Plenair staan ze er altijd achter maar als ze met hun team samen zijn, hebben ze het er amper over. Zorg dat je op zijn minst met hun gedoogsteun mag beginnen. Dat betekent dat je het ideeënforum mag opzetten zonder er al teveel tijd in te steken. Als ze zien dat het werkt, dan draaien ze wel bij. Door collega’s op het forum te laten nadenken over uitdagingen die voor leidinggevenden belangrijk zijn, zien ze ook een meerwaarde voor henzelf. 

Betrek externen

Soms blijven we te veel hangen in dezelfde ideeën. Er mensen van buiten bij halen, zorgt voor een frisse kijk. En vaak ook voor vervelende vragen. Waarom we dingen al zo lang op deze manier doen? Het verhoogt ook de kans om minder logische paden te bewandelen. En om vaste gewoontes en patronen te doorbreken. Mensen uit andere sectoren denken vaak op een andere manier over je product of dienst. Studenten, kinderen van medewerkers, leveranciers of klanten kunnen voor verrassende inzichten zorgen.    

Vier successen

Dat zorgt voor een extra boost. Zo lauwerden wij aan het eind van een innovatie-event steeds de winnaars. De bezoekers mochten de beste ideeën nomineren. En de winnende bedenkers mochten onder daverend applaus op het podium. De oorkonde die ze kregen zorgde later in de afdeling voor leuke conversaties. Vergeet ook niet de mensen wiens ideeën het niet haalde. Ook zij verdienen waardering. Of zet het coaching team eens in de bloemetjes. Laat ze bijvoorbeeld samen eens naar een boeiende conferentie gaan.

Creatieve communicatie

Een forum op gang houden is niet gemakkelijk. Het is immers geen hoofdtaak van de meeste medewerkers. Dus je zal ze regelmatig moeten aansporen. Bijvoorbeeld via een nieuwsbrief met de beste ideeën. Maak van het meest gekke idee de kop. Dat prikkelt om hem te openen. Als moderator kan je ook ideeën doorsturen naar mensen die er een onderbouwde mening over hebben. En hen vragen om op het forum op te reageren. De persoon die het idee indiende, denkt dan: ‘Wow, tof, een reactie’. Of je zet het 100e idee eens in de kijker en nodigt die persoon uit bij de baas. Vergeet ook niet te communiceren langs drukke routes zoals de weg naar het toilet of de kantine. Zo kan je bijvoorbeeld voor maandthema’s gaan en die op de koffieautomaten plakken.

Ben je van plan om een ideeënforum op te richten of wil je advies hoe je jullie bestaande forum een boost kan geven? Laat ons afspreken. Stuur een mail naar dirk@dirkdeboe.be of bel op 0474/949448 

Je vind ook inspiratie in deze praktijkvoorbeelden.