In elke organisatie is er wel iemand met een half idee. En misschien zit in een andere afdeling iemand die het andere halve idee heeft. Als deze mensen er nooit met elkaar over praten, dan blijft het bij halve ideeën. Die halve ideeën samen laten komen, kan via een ideeënforum. Een plaats waar medewerkers hun ideeën kunnen posten. En waar andere collega’s er kunnen op reageren. Of de ideeën versterken zodat ze aan de streep raken.
Boost je efficiëntie tijdens het werk
Al meegemaakt? Je komt ’s avonds thuis van het werk en je vraagt je af wat je die dag gedaan hebt. Je bent heel de dag druk bezig geweest met branden blussen, mails beantwoorden en anderen vooruit helpen. Maar je eigen werk? Dat is blijven liggen. Die presentatie voorbereiden, die offerte de deur uit krijgen of dat aanslepend probleem aanpakken, daar had je geen tijd voor. Wedden dat veel van je collega’s hetzelfde gevoel hebben?
Design Thinking. Een buzz word?
Design Thinking. Je hoort het tegenwoordig veel. Maar wat houdt het precies in? Letterlijk betekent het: denken als een ontwerper. Als een designer een nieuw concept, product of dienst bedenkt, dan gaat hij door een aantal logische en creatieve stappen. Die stappen behoren niet alleen toe aan een ontwerper, iedereen kan er zijn voordeel mee doen.
Zet je intenties om in acties
Toen ik vroeger amateurvoetbal speelde, droomde ik ervan om een marathon te lopen. Nu is dat geen goed idee als je competitie speelt. Je zou wel eens gekwetst aan de start van het nieuwe seizoen kunnen staan. Dus had ik een excuus om er geen te lopen. Tot ik in 2009 al enkele jaren gestopt was met voetballen en van die uitgestelde intentie last kreeg. Ik besloot om mij in te schrijven voor de marathon van Torhout, vertelde aan al mijn vrienden dat ik er een ging lopen en begon te trainen. Geen weg terug.
Een bedrijf mag nooit zijn ogen uitbesteden
Howard Schultz van Starbucks bezocht elke week minstens één shop en deed niets anders dan een koffie drinken en mensen observeren. Elke keer deed hij goede ideeën op. Niets mis met marketing rapporten. Zelf op pad gaan, is beter. Ga eens een winkel binnen waar ze je product of dienst verkopen. Laat je door een verkoper adviseren. Stel vragen over de concurrentie of waarom hij een merk al dan niet aanbeveelt. Of luister mee met mensen die met de verkoper in gesprek zijn.
Vijf paradoxen voor een ondernemende geest
Stel, je geeft over een week een presentatie aan een klant. En je hebt er een uur voorbereiding aan. Dan begin je de avond voordien, toch? Slecht idee. Stel dat je dan pas start, dan komen de dagen na de presentatie nog heel wat ideeën binnenwaaien. Goeie invallen die je niet mee hebt genomen. Stel dat je morgen al eens nadenkt over wat er in die presentatie moet komen.
Zit je leven en loopbaan op koers?
Bucket lists. We hebben ze allemaal. Zeker rondom nieuwjaar. Dingen die we in ons leven ooit nog eens willen doen. Maar waar we vaak niet toe komen. Zoals Warren Schmidt in About Schmidt. Hij vraagt zich op het einde van zijn leven af of het een verschil had gemaakt of hij op de wereld was geweest of niet. Hij moet vaststellen dat het niets heeft uitgemaakt. En hij barst in tranen uit. Hij is oud en heeft te weinig kracht om zijn vroegere dromen te realiseren. We lopen allemaal dat risico. Tenzij we onze doelen ook realiseren.